OBS! SE ISTEDET AKTUEL HJEMMESIDE
WWW. INGETARPGAARD.COM

 

 

 

Inge Agnete Tarpgaard’s presence as a performer is overwhelming and she manages to create an atmosphere free of fears of humiliation at an instant. I look forward to seeing more work of the artist.
Alan Twitchell, Assistant Curator, K15 festival, Bochum Schauspielhaus (DE), June 09.

 



Værker, kronologisk rækkefølge:

 

 

 

SKILL SWOP WORKSHOP

Hedehusene, aug-dec 2016: I Skill-swop-workshop udveksler unge og ældre færdigheder igennem en workshoprække. Færdighederne kan være praktiske, poetiske, brugbare eller sjove – kernen i projektet er mødet imellem deltagerne og de barrierer, de nedbryder undervejs.

Huskunstnermødet udmunder i en ”færdigheds-bank”- et mobilt kartotek og en bog, som præsenterer de forskellige deltageres færdigheder, og som kan benyttes af børn og voksne frem i tiden.

 







 

Med performancekunstner Vera Maeder, scenograf Eva Wendelboe Kuczynski, videokunstner Ene Bissenbakker og beboerne fra Charlottekvarteret, Hedehusene, Høje-Taastrup Kommune.

Støttet af Huskunstnerordningen ved Statens Kunstfond, Høje Taastrup Kommunes Integrationspulje og Paragraf 79 pulje og den Boligsociale Helhedsplan for Charlottekvarteret.

 

Gentages i Ringkøbing Kommune i efteråret 2017!

 

 

 

--------

 


WALKING WORKSHOP

En performanceworkshop, der tager form som en vandring.

Opført på galleri Koh-i-noor, København (2010). Kurator: Stine Marie Jacobsen, Opført ved Borgerscenen, Aarhus Teater (14).
Month of performing Arts, Berlin (14), Scenekunstens Udviklingscenter, Odsherred (15), Nordiske Scenekunstdage, Torshavn (16), Geopark Festival, Skamlebæk (16), Ur Nat Festival, Ringkøbing (16).

Støttet af Kunstrådets Billedkunstudvalg og Statens Kunstfond.



1



 

2



3

 

 


 



-Se dit ”hood” igennem en anderledes linse.


En vandring i stilhed med skiftende lederskab, der skærper intuition og opmærksomhed. Værket skaber en unik og tryg atmosfære blandt deltagerne, og opmuntrer til at hengive og overgive sig til gruppens dynamik.

Under vandringen får publikum nye måder at se på deres omgivelser på, og de oplever en anderledes måde at færdes i by-landskabet end den de er vant til. Hverdagens rytmer synkroniseres og afsynkroniseres.

 

Se trailer

--------

 


RUMMET IMELLEM OS

 

Beboerinvolverende udstilling. Tibberupparken, 3060 Espergærde, marts 2016.

 


 




Udstillingen involverer beboerne i Tibberupparken. Vi undersøger naboskab og tilhørsforhold. Intentionen er at transformere grænser, fra anonymitet til nysgerrighed.

Hvad er der tilbage i en lejlighed uden ting? Vaner, minder, lyde, naboer. Det imellem os!

3-værelses lejlighed
Lejligheden laves om til en stor legende enhed, en fælles huskeliste, en vidnesbyrd. Tibberupparkens beboere skriver og hamrer elementer af deres liv på væggene. De sender stafetten videre- en dørmåtte i nøglering - til en beboer, de kender, og til en de ikke kender.

1-værelses lejlighed
I samarbejde med børn fra Tibberupskolens SFO fyldes en lejlighed med balloner. Farverne på ballonerne portrætterer børnenes forhold til deres naboer: grader af kendskab og grader af tryghed.

Udført af Tibberupparkens beboere sammen med Inge Agnete Tarpgaard og konsulterende kunstner Nina Wengel. I samarbejde med SFO Tibben og Boligselskabet Nordkysten.

 


--------

 

 

TEEN-ANMELDER-TEAM

Social intervention. Oktober 15 - februar 16. I samarbejde med Ungdomsskolen, Tingbjerg Heldagsskole og Brønshøj Skole.

 

Gentages ved Passage Festival, Helsingør, 4.-6. august 2016.

 





I Teen-anmelder-team anmelder 10 teenagere teaterforestillinger i København. I teatret får eleverne får et VIP-kort om halsen, og lærer at omsætte følelser og indtryk til ord. De bliver i stand til at analysere og vurdere professionelt teater. De bliver eksperter! De anmelder traditionelt som tekst og i videoform. Teen-anmelder-team hjælper de unge til at bryde den usynlige mur ind til lukkede teaterbygninger.
Teen-anmelder-team er for mindre priviligerede, synligt minoritets-unge, med begrænset adgang til kunst og kultur-oplevelser.

 

Artikel Politiken.pdf


--------

 

 

SMS JAM

 

 




Udvikling af SMS JAM i resideny hos Ark Books Boghandel.

Tre performances i forbindelse med arrangementet “Lyse Nætter”, Møllegade 10, København, juli 2015.

SMS JAM er en publikumsinvolverende performance, hvor deltagerne kommer tættere på de fremmede mennesker gennem deling af private sms-beskeder.

SMS JAM afslører personlig magelighed og politiske fordomme.

SMS JAM er en undskyldning for at komme hinanden ved.

 

link teaser



--------


MENTOR-UDVEKSLING HOS

MAMMALIAN DIVING REFLEX

Toronto, april/maj 2015


Støttet af Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Scenekunst, international teaterudveksling.

 


Kompagniet har specialiseret sig i ”social specific practice”- de arbejder med borgere på tværs af alder, kultur, social rang, og leger med den magtbalance, der eksisterer i disse møder.

Mere info

 

--------


MEDLEM

Work in progress visning ved Det Frie Felts Festival, Teaterøen, København, 1. februar 2015.
Af Inge Agnete Tarpgaard og Steve Kelly. Performere skjult i publikum: Emma-Cecilia Ajanki og Piet Gitz-Johansen.

 




Konceptuelt forsøg med at maxe ud på interaktionen i et scenerum. Undersøgelse af at være publikumsMEDLEM. Vi bad publikum om at vælge hvilken rolle de ville være, udfra teaterhistoriens franske claquers, der hyrede ”publikummer” i operahuse til at grine, græde, citere og holde humøret højt.

 

--------

 


PERFORMATIV BYVANDRING







Lydoaser, aug/sep 09

Konceptudvikler og performer i "Lydoaser", lydinstallation, performance og skulptur i Haraldsgade-kvarteret, København, ved LysLyd: 11 Byrumsprojekter, der kobler kultur, erhverv og byudvikling.
Producenter af den performative vandring: "Undervejs". Konceptudvikling og performance sammen med Kristofer Kraup, Daniel Norback, Deborah Vlaeymans og Adelaide Bentzon.


Lydoaser er en akustisk iscenesættelse af flere konkrete byrum på Nørrebro, hvor lydbilleder og lokale stemmer bliver iscenesat til en 'lydhave' i et midlertidigt, performativt rum i byen.

Lyoaser er et eksperiment, der vil prøve at lave et midlertidigt 'helle' i Haraldsgadekvarteret, hvor det er muligt at komme væk fra den 'normale' multikulturelle baggrundslarm og opdyrke kvarterets mangfoldighed af kulturer gennem lyd som et akustisk medie. Undervejs vil lave et spadestik i den lokale muld, der sætter mangfoldigheden i scene på en måde hvor det ikke er de kulturelle eller etniske grænser, men derimod vores fælles referencer, der viser både forskelle og ligheder mellem mennesker der har Haraldsgadekvarteret til fælles.

 

Se trailer fra 1.50

 

--------

 


THE UNIVERSAL POSITION



 

Solo performance, 30 min.

Opført på
-Junge Hunde Træf, Entré Scenen, Århus, november 2008
-Junge Hunde Nordic Showcase, Schauspielhaus Bochum (DE), juni 2009
-Performer Stammtisch, Berlin (DE), juli 2009
-Det Frie Felts Festival, Copenhagen, June 2016.

 

En interaktiv humoristisk guide af publikum, der fører til øget livskvalitet og tilfører gnister af stjernestøv til hverdagen.

En simpel gestus-serie inspireret af kendte musicals, læres til publikum. ”The Universal Position” kan altid tages frem, når man er lidt nede.

Unge som gamle publikummer finder pludselig sig selv stående og vrikke hofter til musik fra The Sound of Music, Hair, The Wizard of Oz og ikke mindst Missy Elliott..








`Bei ”The Universal Position” dürfen die Zuschauer dann selbst die Bühne betreten. In einem Crashkurs lernen sie, mit nur einer Bewegung aus dem Alltag in der heile Glitzerwelt der Musicals zu fliehen. Beschwingt lassen Jung und Alt su Nummern aus “Hair” oder “Flashdance” die Hüften kreisen und üben sich gut gelaunt in grossen Gesten.´
Daniel Glade, Ruhr Nachrichten, 26. Juni 2009



`Eine sanft-ironischen Mitmach-Nummer präsentierte Inge Agnete Tarpgaard. Obwohl ihr bewusst wäre, dass ”Mitmachen im Theater das Schlimmste überhaupt” sei, versammelte sie die Zuschauer auf der Bühne und brachte ihnen die “Universal-Position” nahe. Eine Tanzgeste, die sofort Anwendung auf klassissche Musical-melodien und zeitgenössischen R ´n´B fand.´
Tom Theien, Westdeutsche Allgemeine Zeitung, 27. Juni 2009


Se trailer

 

--------

 

 


KLIMAVANDRING - med teaterperformance, musik og arkitektur


Haraldsgade Områdeløft, Nørrebro/Nordvest, september 2008





Koncept, instruktion og guide-roller: Deborah Vlaeymans og Inge Agnete Tarpgaard.
Performere: Marie-Louise Stentebjerg, Søren Mühldorff og Steve Kelly.
Musikere: Esben Tjalve og Gustav Rasmussen.

 

Vandringen omhandler måden vi agerer i og iagttager verden på, og er et bidrag til Københavns Klimafestival. Vandringen er ikke en almindelig kvartersvandring, men er baseret på at publikum bruger deres sanser og oplever ting på en ny måde. Der er lagt spor ud og der vil være små opgaver undervejs som vil få indflydelse på oplevelsen.


 

 

 



`Indenfor klima- relaterede oplevelser var det absolut det bedste jeg har oplevet indtil videre! Jeg havde frygtet at den ville være meget pædagogisk og med en løftet pegefinger. Men denne klimavandring var slet ikke belærende og gav derimod plads og tid til at man selv kunne tænke over emnerne og drage konklusionerne. Det var vedkommende og gav stof til eftertanke.´
Rasmus, Amager

`Det er helt utroligt at jeg ikke kender området, jeg bor her jo! Det var helt vildt fedt at vi kom rundt både vertikalt og horisontalt. Det var en rigtig sjov og interessant oplevelse at gå i den sammensatte gruppe jeg var med i. Der var både en ældre dame og en barnevogn, og vi blev et lille samfund i sig selv, der hjalp hinanden med rundt.´
Tina, Ægirsgade

 

 

--------

 



"AARHUS"






Rød Rute - kunst i byrummet, Århus Festuge, august 2008


Tema for festugen 2008: ”Åben by”.

Koncept og performance: Stine Eva Jørgensen og Inge Agnete Tarpgaard.

Værket sætter den enkelte borgers tilhørsforhold til stedet i fokus gennem interaktive kædereaktioner, interviews, fotosessions, gaveuddeling og postkort til fremmede. Befolkningen spiller hovedrollerne når vi beder dem reflektere over den enkeltes ejerskab af byen.


MØDET Borgerne møder to kvinder iklædt journalistiske uniformer og kameratasker a la 2. Verdenskrig, da Åben By-konceptet blev skabt på Haag Konventionen.

FOTO Et polaroidfoto af borgeren foran en selvvalgt bygning eller monument i byen, som de mener, er værd at beskytte og bevare.

LOKALE NYTTE-GAVER Fx forskellige blandinger med blomsterfrø (til at så, der hvor de synes at byen trænger til flere blomster, eksempelvis ved den nye bypark ved Mølleparken (Danmarks bedste eksempel på hvordan man integrerer by og natur, har vi ladet os fortælle). Kan man det? Må man det? Hvordan kan man sætte sit spor på byen?

POSTKORT Hver deltager bliver desuden bedt om at skrive en besked på et postkort og deres adresse på et andet tomt postkort. På denne måde skabes en forbindelse mellem de enkelte borgere, som ikke kender hinanden.

 

 

--------



EN PERFORMANCE GUIDE TIL OVERSKUD




 

Solo performance, 20 min.

Koncept og performance: Inge Agnete Tarpgaard
Opført på - Teater Camp X, Camp 22.30, København, marts, 2008.

Inge Agnete Tarpgaard giver hendes honorar fra Camp X til publikum og instruerer dem i de grundlæggende elementer i at give og modtage.
De bliver bedt om at passere 20 kroners mønter rundt, og skal lære både at tage imod penge og være klar til at give dem videre uden nag.
Hun går igennem `Jeg er i ét med universet´ - stillinger, som kan være nyttige på tidspunkter, hvor du ikke har nogen penge, venner, familie eller endda naboer..

`Fuldstændig i øjenhøjde med publikum, lavede Inge en meget underholdende performance, som i en blanding af Live Art, performance lecture og stand up, lykkedes at få en fyldt foyer på Rialto til at stå med armene over hovedet i et ihærdigt forsøg på at følge denne Performance guide til overskud.´
Erik Pold, performance skaber, instruktør og kurator
Teater Camp X, Camp22.30, København.

Se trailer


--------

 


LEONARD PERFORMANCE BAND

 


 


Showet `grass´

leonard performance band er en gruppe af performere, der ønsker at forandre verden lidt efter lidt.
Showet 'grass' fra 2007 er en performance, der i en punket form putter fokus på nærmiljø. Showet er en publikumsvenlig fortolkning af det magiske i hverdags-fænomenet græs.

 

Opførelser 07-08
The Basement (Brighton), Depot Untapped, Arts Depot (London), Alsager Arts Centre, Wunder der Praerie Festival (Mannheim, DE), The Booth Museum of Natural History (Brigthon), Nightingale Theatre Scratch Night (Brighton), The Carriageworks, Ladyfest Leeds, The Squat (Leeds), BAC (London), Poggio Moiano Theatre (IT).

 

Støttet af
Arts Council England
, Kunstrådets Scenekunstudvalg til international teaterudveksling og The Basement Arts Production.


 

Om showet
’grass’ er et humoristisk og energisk show præsenteret som et stand up show / en musikkoncert. Showet er delt in i 8 “sange” som alle omhandler græs fra forskellige vinkler.
‘grass’ hylder naturen omkring os og giver publikum nye vinkler at anskue by og landskab på.
Showet gør klima-tematikken mindre abstrakt og mere menneskelig. Koncertformatet er en velkendt form, men “bandet” overrasker ved at tilsætte fysisk teater, dans, stand up, performance-foredrag, et gammeldags lysshow og falsk hypnose til musikelementerne.
Koncert-formatet benyttes for at nå et større publikum og til at holde en vedvarende kontakt med publikum.


Reaktioner på “grass”
'A ramshackle intelligent mix of music and performance.'
Ronan McNern, Producer, Ladyfest Leeds

 

'A momentary interactive audience jamboree'
Mik., Mannheimer Morgen 29.09.07

 

'leonard are a rare phenomena, their work and their presence is bright, beautiful and strange in the best way possible.'
Emma Bush, performer and co-founder of Propeller, UK

 

'One of the very few performance groups genuinely committed to the chaotic poetry of the live showing, with all its misunderstandings, expectations, surprises and longings.'
Augusto Corrieri, director, performer and writer of experimental dance-theatre, UK

 

“I wanted to come and see your show again, but my friends said once was enough.”
Kasper, audience member, Ladyfest Leeds

 

“I felt like a groupie.”
Neil Callaghan, solo artist


"There's just something about them that I like."
Guy Dartnell, director and solo artist, UK, mentored leonard, February 2008



Om gruppen
leonard performance band består af Katharina Trabert (DE/IT), Bryony Henderson (UK) og Inge Agnete Tarpgaard (DK). De har alle en mastergrad fra Devised theatre, Dartington College of Arts.

 

Se trailer

 


--------

 

NEW MEMORIES


 



Kortfilm, 8 min.


Vist på Outhere Festival, Dartington College of Arts, september 2005.

Petronela is from Romania. She has two brothers. She has lived in Romania for 23 years and in Denmark for 6 years.
Inge is from Denmark. She has three brothers. She has lived in Denmark for 26 years and in England for 2 years.

The video shows Petronela's first visit to the place where Inge grew up, where Petronela adapts her history to the unknown place.

 

Se kortfilm


--------


JOSÉ ANDERSEN FODREJSE 2005

 


 

 

Rejsedokumentation i foto, tekst og fundne objekter.

 

Koncept og udførelse: Inge Agnete Tarpgaard.
Tak til Søren Malmose.

Udstillet i Kanonhallens foyer, maj 2005, , til H.C. Andersen Jubilæet, i forbindelse med Copenhagen Performance Houses opsætning ”Fodreise” (Rolf Heim/Tim Feldmann).

Omdrejningspunktet er H.C. Andersens rute fra hans novelle `Fodreise fra Holmens Canal til Østpynten af Amager i Aarene 1828 og 1829.´

Ruten er gen-gået 176 år efter i søgningen på små mirakler i byen.
Den starter i H.C. Andersens daværende kvistværelse i Vingårdsstræde, nu et værelse i varehuset Magasin. Ruten er centreret i Københavns midtby og ender ved vandet på Amager.

På vejen samles objekter fra gaden, og den lille plastikfigur `José Andersen´ iscenesættes på rejsen. Jeg interviewer folk på vejen, som i dag har et tilhørsforhold til de steder, der er nævnt i H.C. Andersens novelle.





 

--------

 



NAMING PETRA

 

 


Final performance på Taught Masters Programme i Performance Practices - Devised Theatre.

Vist på Platforma Festival, Dartington College of Arts (UK), oktober 2004, 50 min.

En performativ undersøgelse af identitet og modersmål.


`Scenographically simple, NAMING PETRA relies on a sophisticated text and bravura physical and vocal performances by each of the participants. The piece is inventive and highly choreographed.´
Barbara Bridger, Senior Lecturer, Scripted Media, DCA

 

`Naming Petra is an ambitious, complex and articulate exploration of identity and language, and their relations. Petra’s identity migrates and proliferates, `she´ becomes multiple and protean. I recommend this work to you, unreservedly.´
David Williams, Senior Lecturer in Devised Theatre, Dartington College of Arts.


Skabt og performet af: Birgit Binder, Runa Kaiser-Larsen og Inge Agnete Tarpgaard
Koncept og instruktion: Inge Agnete Tarpgaard

 

Se trailer